OBM Midden Nederland

De voordelen van Lean management zijn eindeloos

Wilt u uw service verbeteren? Wilt u uw processen slimmer inrichten? Wilt u uw verspilling reduceren, zorgen voor een fijne werksfeer en gelijkmatige werkverdeling?

Start dan met Lean management. Lean staat voor continu verbeteren: de klant snel een service of product bieden van hoge kwaliteit. Hierdoor wordt de klanttevredenheid verhoogd op de lange termijn. Dit wordt onder andere gerealiseerd door het slimmer inrichten van processen. Door processen beter in te richten wordt werken fijner, bijvoorbeeld omdat er minder dingen fout gaan. Ook helpt het om verspilling te reduceren, zorgt het voor een gelijkmatige werkverdeling en zal het de werksfeer stimuleren waarin continu verbeteren normaal is.

Lean management

Lean management neemt verspillingen op de werkvloer weg. Door steeds kleine verbeteringen door te voeren, kan het efficiënter worden uitgevoerd. Lean staat daarom niet voor niets voor elke dag een beetje beter. En die elke dag een klein stapje beter, zorgt voor een grote stap op lange termijn.

Is Lean management iets voor u?

Als u Lean management wilt toepassen, is het van belang om deze vier zaken in acht te nemen. Wilt u dit, staat u hierachter?

  1. U begrijpt wat er echt aan de hand is op de plaats waar waarde wordt gecreëerd;
  2. U wilt de processen van het maken/ creëren van de producten en diensten verbeteren;
  3. U wilt het optimale uit uw medewerkers halen, door u in te zetten voor de ontwikkeling van mensen door middel van probleemoplossing, kaizen, mentoring en coaching;
  4. U wilt leiders en een effectief managementsysteem ontwikkelen.

Aan de slag met Lean management

  1. Definieer waarde vanuit klantperspectief;
  2. Identificeer hoe de waardestromen (value streams) in uw organisatie lopen. Breng hiervoor alle processtappen in kaart en elimineer verspillingen in de processen;
  3. Creëer Flow waar mogelijk. Laat daarom de dienst of het product stromen door je organisatie.. Zorg ervoor dat producten of diensten soepel naar de klant toe stromen, zonder onderbrekingen, door de waardecreërende stappen in een strakke volgorde uit te voeren;
  4. Van push naar pull: ga pas iets leveren als er vraag is bij de klant;
  5. Streef naar perfectie. Blijf dus continue verbeteren. Probeer een situatie te bereiken waarin waarde voor de klant wordt gecreëerd zonder verspilling.

5-S model
Lean management bestaat uit verschillende principes. Een daarvan is het 5S model, die wordt gebruikt om werkplaatsen efficiënter in te richten, schoon te maken en overzichtelijker in te delen. Dit model neemt een groot deel van je frustratie, verwarring en tijdverspilling weg.

S1: Scheiden

In deze stap maakt u onderscheid in wat belangrijk is en wat overbodig. Gooi al het papierwerk waar u niets meer aan heeft, weg. U kunt daarnaast ook zorgen voor het reduceren van papierverbruik, door onnodige abonnementen te stoppen en het papiergebruik zoveel mogelijk te reduceren. Ook zou u meer documenten kunnen inscannen, in plaats van te kopiëren.

S2: Schikken

In deze stap geeft u alles een vaste plek. Denk bijvoorbeeld aan het geven van vaste plekken aan gereedschap. Op deze manier bent u veel minder snel spullen kwijt. U kunt bijvoorbeeld het afdelingsmateriaal een label geven, of producten markeren of labels geven.

S3: Schoonmaken

In deze stap maakt u uw werkplek schoon. Een grote schoonmaak is echter niet voldoende. Uw werkplek moet namelijk schoon blijven. Het is daarom aan te raden om een schoonmaakschema in te stellen. Zorg ook dat u de regel instelt dat al uw werknemers hun spullen moeten opruimen als zij weggaan.

S4: Standaardiseren

Deze stapt houdt in dat er op lange termijn aan de eerste drie stappen kan worden voldaan. Eigenlijk wordt alles zodanig vastgelegd dat iedereen zich aan deze regels kan houden en weet wat hij kan verwachten.

S5: Standhouden
Wanneer alle stappen zijn doorlopen is het van belang dat gestandaardiseerde procedures opgevolgd blijven worden. De zorg voor behoud en continuïteit is dus essentieel om resultaten te kunnen boeken en de productiviteit te kunnen behouden.

Gepubliceerd op 16 april 2020